Wednesday, November 03, 2004

Persepsi Perkahwinan Bujang -Janda

Ustazah,
Saya menjumpai alamat email ustazah dari Berita Harian. Sekadar pertanyaan
saya sekiranya ustaz mempunyai masa untuk diluangkan menjawab beberapa permasalan persepsi perkahwinan Bujang-Janda. Saya masih bujang dan ingin berkahwin dengan seorang wanita pilihan saya yang merupakan seorang janda. Masalah saya ialah bapa saya menentang pilihan saya ini memandangkan ini menurutnya bukan pilihan yang baik kerana dia berstatus demikian dan backgroundnya diragui. Manakala ibu saya pula tidak menghalang niat saya untuk berkahwin.

Setelah saya berkawan dengan pasangan saya sudah tau hati budi dan saya berkeras mahu ber kawin jugak dengan pasangan saya ini. Saya merancang untuk meneruskan niat saya untuk kawin dalam masa terdekat walaupun tanpa persetujuan bapa dan kehadiran bapa saya dan keluarga terdekat. Saya hanya akan memberitahunya apabila akad nikah selesai. Oleh itu saya ingin mendapatkan pandangan dari ustaz tentang perancangan saya.
A. Hakim Hj Husin

Jawapan:

Kriteria paling utama dalam pemilihan jodoh ialah pegangan agama yang mantap. Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Dikahwini seseorang wanita itu kerana empat faktor: harta, keturunan, kecantikan dan agama. Maka pilihlah wanita yang berpegang pada agama, nescaya engkau beruntung." Riwayat al-Bukhari.
Terdapat Hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Majah menunjukkan Rasulullah s.a.w. memerintahkan supaya umatnya mengutamakan anak gadis atau dara. Tetapi jika didapati janda lebih baik pegangan agamanya berbanding dengan dara, maka hendaklah dipilih yang janda. Baginda sendiri berkahwin dengan wanita yang telah menjadi janda kecuali 'Aisyah r.a.
Di dalam sepotong ayat, Allah Ta'ala berfirman maksudnya: "Boleh jadi jika Nabi menceraikan kamu, Tuhannya akan menggantikan baginya isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu; yang menurut perintah, yang ikhlas imannya, yang taat, yang bertaubat, yang tetap beribadat, yang berpuasa, sama ada yang janda dan yang masih dara." At-Tahrim:5
Seeloknya sebelum membuat keputusan, lakukanlah solat sunat istikharah. Apapun keputusan yang diambil selepas itu, jangan sampai putus hubungan silatul-rahim dengan orang tua yang telah bersusah payah membesar dan mendidik kita walaupun dari segi hukumnya seorang lelaki baligh yang hendak berkahwin tidak disyaratkan mendapat keizinan ibu bapanya. Allahu A'lam.

No comments: