Wednesday, October 10, 2007

Pelancaran Kempen Anda Bijak Jauhi Zina Negeri Kelantan

Ahad 7 Oktober 2007 @ 25 Ramadhan 1428 telah berlangsung Program “Sembang-sembang Cinta Remaja dan Pelancaran Kempen Anda Bijak Jauhi Zina di Dewan Utama Kampus Kesihatan USM Kubang Kerian. Program ini telah disertai oleh lebih 700 orang pelajar dan 90 orang guru dari 44 buah sekolah sekitar Kota Bharu. Program ini adalah anjuran Raudhatus Sakinah Kelantan dengan kerjasama Pusat Islam USM, Unit AIDS/STD Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan, Kolej Jaiputra, PPD Kota Bharu, YIK, dan Unit Perkembangan Kesihatan Wanita USM yang melibatkan seramai lebih 50 orang AJK.
Program separuh hari bermula jam 8.30 pagi hingga 1.30 tengahari ini telah dimulakan dengan pelancaran Kempen oleh Pengarah Kampus Kesihatan USM, Prof Dato Dr Mafauzy Mohamad dan diikuti dengan ucap utama oleh Dr Hishamuddin Alham. Ucap utama yang memang mantap dan sarat dengan multi media berjaya menarik dan menyentuh hati-hati yang hadir.
Seterusnya sesi selari bicara hati ke hati untuk pelajar lelaki dan pelajar perempuan bertajuk Cinta Sejati, Cinta Hakiki yang telah disampaikan oleh Dr Hafidzah Mustakim dan Tuan Hj Abdul Jalil. Pada masa yang sama, guru-guru mempunyai sesi TOT bersama Dr Hishamuddin. Kesemua 30 set CD yang dibawa diborong oleh guru-guru kaunseling yang hadir. Sesi itu diadakan untuk memberikan panduan kepada guru-guru supaya mereka boleh menjalankan kempen tersebut di sekolah masing-masing.
Akhir sekali sesi interaksi sembang-sembang cinta yang dimoderatorkan oleh Tuan Hj Abdul Jalil dan panel terdiri dari wakil Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan, wakil Kaunselor PPD Kota Bharu dan wakil pelajar.Sebelum sesi berakhir bacaan ikrar ” Anda Bijak Jauhi Zina” diketuai oleh wakil pelajar bergema di dewan utama USM. InsyaAllah dengan ikrar itu memberi semangat kepada semua yang hadir untuk sama-sama berusaha menjauhi zina.
InsyaAllah kempen ini akan diteruskan lagi ke daerah lain pada tahun hadapan.
Pengerusi RS Kelantan

No comments: