Tuesday, July 14, 2009

TOT ABJZ ZON UTARA

TOT ABJZ Zon Utara selesai sudah. Kini tiba giliran para peserta pula menyusun langkah. Semoga Allah memberi kekuatan kepada mereka untuk semarakkan kempen ABJZ di mana-mana sahaja.

Alhamdulillah, program sehari ''Training of Trainers" Anda Bijak Jauhi Zina Zon Utara (Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak) telah selamat diadakan pada 11 Julai 2009 di Dewan Zamrud 2, Hotel Seri Malaysia Kepala Batas, SPU. 56 orang peserta telah hadir dalam program ini.

Program ini dianjurkan oleh Wanita JIM Pulau Pinang dan Raudhatus Sakinah dengan kerjasama J/K MMK Pembangunan Wanita, Keluarga dan Komuniti Pulau Pinang, KRJ PP dan Wanita JIM SPU. Pihak Lembaga Pengurusan Induk Raudhatus Sakinah (LPIRS) yang diketuai oleh Ummi Rose, Cikgu Siti Aini, Kak Roha dan Kak Yus (Pengerusi RS Selangor) telah menjayakan program ini.

Objektif program ini diadakan adalah untuk memberi latihan kepada mereka yang berminat untuk bersama-sama menjayakan kempen ABJZ di tempat masing masing agar lebih ramai lagi remaja dapat disantuni.

Ummi Rose memulakan pembentangan Sekilas ABJZ: Di sini bermula segalanya diikuti oleh Cikgu Siti Aini; Tip-tip pengurusan dan penganjuran ABJZ. Ummi Rose kemudian mengambil alih dengan pengisian Berapa Harga Dirimu diikuti oleh Kak Yus ;Aspek Reproduksi yang perlu ditekankan dalam ABJZ.

Pada sebelah petang Kak Roha mengendalikan sesi Talk Show:Sembang-sembang Cinta; Beliau telah berkongsi tip tatacara mengendalikan forum. Para peserta seterusnya menjalani sesi Bengkel ABJZ: Bukan sekadar Teori mengikut kumpulan yang ditetapkan dan seterusnya mempersembahkan hasil perbincangan mereka.


Buku-buku tulisan aktivis JIM agak laris dijual dengan adanya dua program selari pada hari tersebut (selain belian peserta TOT ABJZ). Ketiga-tiga program berkongsi ruang legar yang sama (agak comel untuk tiga dewan). AJK pendaftaran TOT ABJZ telah bertukar menjadi penjual buku selepas waktu rehat. Agak sibuk juga mereka melayani soalan-soalan dari orang luar.

Pada mulanya mereka tertarik dengan bunting yang diletakkan dipintu masuk dewan. Kami mengambil peluang untuk menerangkan tentang ABJZ dan JIM dan seterusnya mempromosikan buku-buku tulisan aktivis JIM. “Buku ini sesuai untuk anak remaja. Penulisnya ada kat dalam. Encik/puan nak autograf ke?”, “Yang ni pulak sesuai untuk isteri”.

Jazakumullahu khairan kathira kepada rombongan dari RS pusat kerana sudi datang ke utara walaupun mempunyai banyak urusan lain.

Semoga peserta dapat menggunakan segala tip yang telah dikongsi oleh rombongan RS pusat dengan sebaik mungkin. Kerja-kerja nahi mungkar terutamanya dalam menangani gejala sosial perlu digiatkan di serata tempat. Semoga usaha-usaha kerdil ini dikira sebagai amal soleh kita kelak.


Laporan:

Inayah Isa
Koordinator
TOT ABJZ Zon Utara

No comments: