Wednesday, August 05, 2009

Pendirian terhadap penahanan Wanita dan kanak-kanak dalam Himpunan Mansuhkan ISA

Kenyataan Media Wanita Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM)

PENDIRIAN TERHADAP PENAHANAN WANITA DAN KANAK-KANAK DALAM HIMPUNAN MANSUHKAN ISA 1 OGOS 2009.

Wanita JIM membantah keras tindakan pihak keselamatan menahan puluhan wanita dan kanak-kanak dalam Himpunan Mansuhkan ISA yang diadakan di ibu kota Kuala Lumpur pada hari Sabtu, 1 Ogos yang lalu.

Wanita JIM menganggap penahanan tersebut adalah satu tindakan yang amat tidak wajar memandangkan kelompok wanita dan kanak-kanak ini bukanlah kelompok yang bertindak ganas dan merusuh atau menimbulkan kacau bilau. Malahan kelompok wanita dan kanak-kanak adalah merupakan golongan yang sepatutnya dilindungi dan dijaga kebajikan mereka dalam sebarang suasana terutamanya dalam situasi yang tegang.

Harus diingat, golongan wanita dan kanak-kanak yang ditahan baru-baru ini adalah merupakan sekelompok rakyat biasa yang ingin menggunakan hak mereka yang dijamin oleh perlembagaan Malaysia, untuk berhimpun secara AMAN bagi menyuarakan keprihatinan dan sokongan mereka terhadap usaha memansuhkan akta kejam ISA.

Wanita JIM mendesak agar pihak berwajib menghentikan segala taktik kotor dan menakut-nakutkan (harassment) melalui penahanan golongan wanita dan kanak-kanak secara rambang sepertimana yang berlaku pada Sabtu lepas.

Wanita JIM juga menggesa pihak kerajaan memansuhkan segera akta kejam ISA yang memberi kesan amat negatif kepada keluarga tahanan ISA terutamanya para isteri dan anak-anak yang masih bergantung kepada suami dan bapa mereka. Penahanan tanpa bicara di bawah akta kejam ISA memisahkan para suami dan bapa dari keluarga mereka tanpa sebarang pembelaan. Isteri dan anak-anak ditinggalkan tertanya-tanya apakah sebenarnya kesalahan `besar’ suami dan bapa kesayangan mereka sehingga dipenjarakan bertahun-tahun lamanya. Tiada mahkamah yang mengadili mereka, tiada pembuktian ke atas tuduhan melulu yang dikenakan, tiada tempoh dan had masa hukuman yang ditetapkan - menjadikan keluarga tahanan ISA hilang punca dan ditinggalkan meraba-raba dalam kegelapan dan ketidakpastian.

Sampai bilakah negara Malaysia yang tercinta ini harus mempunyai satu akta yang sama sekali tidak adil, kuno dan tidak bertepatan dengan ciri-ciri ketamadunan yang boleh dibanggakan?

Yakinlah, semua rakyat Malaysia boleh terus hidup aman sejahtera tanpa belenggu akta kejam ISA. Untuk masa depan yang lebih sempurna, mansuhkan akta ISA segera!

Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Siraj
Ketua Wanita JIM Pusat

No comments: