Wednesday, July 29, 2009

Tuhan Dah Bayar Tunai Saya-Secebis perkongsian

‘‘Tuhan dah bayar tunai pada saya, saya terlalu berdosa sehingga menyebabkan keluarga saya menanggung susah dan anak saya terpaksa berhenti belajar, nak makan pun susah. Untuk apa lagi lantik peguam untuk saya? Saya telah diburu dosa, kalau tidak terdesak, saya tak nak buat semua ini tetapi setiap detik saya diburu ah long.’’
Sambil menangis teresak-esak, dia meminta supaya mahkamah meneruskan prosiding menjatuhkan hukuman hari ini kerana mendakwa dia telah cukup terseksa dan tidak mampu melantik peguam bela.
"Saya mengakui kesilapan saya, saya benar-benar bertaubat dan insaf atas perbuatan saya, di samping itu saya mahu dekatkan diri kepada Tuhan".
Demikian antara perkataan yang pernah diucapkan oleh seorang wanita yang mengaku bersalah atas tuduhan pecah amanah hujung tahun lalu. Amat benar sekali, kini wanita ini sudah jauh berbeza. Sejak dia sama-sama menjadi penghuni sementara di Penjara Wanita Kajang, pasti kami akan bertemunya dalam setiap kunjungan kami. Dia pasti akan berada di barisan hadapan serta akan memberikan sepenuh perhatiannya kepada yang disampaikan oleh kami atau penceramah jemputan dari JIM yang lainnya. Sangat mudah pula wanita ini tiba-tiba akan merasa begitu hiba lalu menangis mengenangkan nasibnya.
Alhamdulillah, tahun ini kami berjaya membawa masuk Ustazah Maznah Daud, Ustaz Alias Othman, Ustaz Shaharom Abu Hassan ( sekadar menyebut beberapa nama, maaf kalau tak tersebut yang lainnya).
Kunjungan kami ke Penjara Wanita Kajang hari ini ( 28 Julai 2009) menemukan kami sekali lagi dengan wanita ini. Sebelum kami berpisah pada kali ini, saya menegurnya,“Kak Y, anak-anak sihat ke?”
“Sihat ustazah, tapi akak tengah sedih ni..” tiba-tiba airmatanya mengalir.
“Semalam anak-anak akak datang .. dua-duanya datang. Mereka nak konvo bulan depan.. tapi pasti akak tak dapat bersama mereka.. sedih la.....”
Airmata bergenang di kelopak matanya..wajahnya tertunduk..
”Sorang tu bakal doktor, adiknya tu bakal peguam..”
”Tahniah kak”.. sambil saya memegang erat tangannya..Tapi airmatanya mengalir deras tak dapat ditahan lagi.. Dia menangis semahunya..
Saya hanya mampu memegang bahunya, menatap wajahnya dan berkata...”Ikhlaskan saja ye kak... ”
Dia terus menunduk dan saya terpaksa berlalu kerana waktu kunjungan kami sudah cukup.
Julai 2009, cukuplah sudah dua tahun Unit Santunan Wanita di bawah PAKSI-JIM yang diterajui oleh Wanita JIM Hulu Langat dan Wanita JIM Sepang ( Jazakumullahu khairan katheera kepada beberapa orang sahabat setia~ Kak Arfah Ahmad, Kak Maznah, Kak Hamidah Karim, Kak Asnidar dan yang lainnya) yang tak jemu-jemu menyumbang tenaga, berkongsi serba sedikit apa yang termampu untuk mencurah ilmu bagai siraman petunjuk buat mereka melalui projek yang kami namakan sebagai HOPe ( Holistic Outreach Programme)..
Bertemu dengan wanita-wanita seperti kak Y dan ramai lagi di sana sering memberikan kami semangat untuk terus berkunjung lagi ke penjara itu walaupun mungkin sekadar memberikan mereka harapan bahawa mereka mampu untuk mengislah diri. Semacam ada satu kebahagiaan dirasa.
Walaupun di celah-celah kesibukan kami dengan urusan serta tugasan lain dalam JIM, urusan keluarga dan hal-hal kehidupan yang lainnya, saudara-saudara kami di sebalik tirai besi dan tembok batu itu seolah-olah terus dan tetap menggamit kami untuk melangkahkan kaki ke sana..
Dulu pernah juga kedengaran kedengaran suara-suara yang menyatakan..”Berbaloi kah you all ke penjara tu.. bolehkah pesalah-pesalah tegar tu berubah.??.
”Ramai lagi mad’u lain..”
Tak terjawab kami persoalan itu tetapi bak kata pepatah.. Tak kenal maka tak cinta.. kebahagiaan mula kami rasa apabila berusaha untuk memberi.. Bukankah di mana sahaja kita berada, kewajiban kita adalah untuk menyebarkan satu keyakinan bahawa:
ISLAM IS THE WAY OF LIFE AND THE WAY OF DIE!!
Dan saat ini, penjara itu menjadi salah satu medannya...J
ZKK kepada semua yang mendoakan.
Faridah Maludin
PAKSI-JIM

No comments: