Wednesday, July 14, 2004

Radio IKIM -Dr Harlina berikan 4 tips untuk pasangan yang punya pelbagaian

Suara Dr Harlina (sebagai KW JIM Pusat) berkumandang lagi di slot Wanita hari Ini di radio IKIM pagi ini,antara pukul 9.00 sehingga 9.30 pagi.

Kali ini tajuk perbincangan sekitar "Pengurusan Pelbagaian". Beliau mengupas secara ringkas takrif kepelbagaian, bagaimana insan menangani kepelbagaian secara yang negatif dan ada juga yang positif, mengapa ada kepelbagaian, beberapa ayat Quran di selitkan mengenai wujudnya dan bagaimana Islam meraikannya kepelbagaian.

Sebelum mengakhir sesi itu beliau telah memberikan 4 tips dalam menangani kepelbagaian dalam rumahtangga apabila pasangan suami isteri mempunyai jurang kepelbagaian yang sungguh ketara.

Tip 1:Perbetulkan sikap kita, samada sebagai isteri atau sebagai suami. Cari titik titik persamaan. Jangan lah perbezaaan yang kecil kecil seperti berbeza pandangan, citarasa, habit,menjadikan punca berbalahan.

Tip 2: Fahamilah perasaan dan cara berfikir pasangan masing masing. Bagaimana kita hendak memahami perasaan pasangan kita?. Kita perlu banyak membaca buku buku pakar motivasi keluarga, contohnya, " Why men lied and women cried". " Men from mars and women from Venus and children from heaven" dan sebagainya.

Tip 3: Mulakan perubahan dengan diri sendiri. Kita mulakan perubahan dahulu. Lambat laun pasangan kita akan juga berubah. Walaupun nampak macam kalah (mengalah) pada peringkat awal tetapi kita sebanrnya igin menggapai impian tropi kemenangan besar di peringkat akhir. Perlu banyak bersabar dan berdoa.
Tip 4: Kita tanamkan dalam diri keseronokkan dalam pelbagaian. Enjoy the diversity. Kita ketawakan kebodohan kita dalam memahami dan mengigkapi perasaan dan habit pasangan kita> CUba kita bayangkan jika psangan kita sebiji macamn kita, alangkah bosan nya dunia ini. Kita sebenarnya perlukan kepelbagaian dan kerencaman dalam kehidupan.

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Saya telah 13 tahun berkahwin dan masih mencari titik persefahaman dalam kehidupan berumahtangga. Selama 13 tahun saya berjuang untuk menyelamatkan rumahtangga saya dan saya akan mempraktikkan tips tersebut di atas, terimakasih dr.