Sunday, November 14, 2004

Adakah diterima amalan jika tidak bertudung?

Soalan,
Saya selalu mengikuti ruangan wadah wanita Islam didalam Berita Harian. Banyak ilmu yang saya dapat melaluinya. Kebanyakan isu atau perkara yang ditulis amat menarik sekali dan boleh menambah pengetahuan kita.

Saya ada beberapa soalan yang berkaitan dengan agama dan berharap puan dapat membantu saya.

1. Saya adalah seorang wanita yang tidak bertudung. Saya ingin tahu dengan lebih jelas lagi apakah amalan saya seperti sembahyang, puasa, bersedekah, berbuat baik sesama manusia dan sebagainya diterima Allah?

2. Saya faham kita perlu mengetahui setiap maksud ayat dalam solat supaya kita sentiasa khusyuk. Apakah solat kita tidak diterima jika kita kurang memahami maksudnya dan solat tidak khusyuk?

3. Dimanakah boleh saya berhubung dengan mana-mana pensyarah atau tokoh agama bagi mendapatkan infomasi mengenai agama? Amat berharap jika puan dapat memberikan laman web atau email yang saya/kami boleh menghubungi mereka.

Saya harap puan dapat memberikan huraian yang jelas kepada soalan-soalan saya.

Terima kasih.
Cheers!!! Ayu
Jawapan:
1. Setiap amalan yang disyari'atkan sama ada solat, puasa dan sebagainya ada rukun, syarat serta kaifiat (cara melaksanakan)nya. Jika ditunaikan mengikut ketentuan yang telah ditetapkan, insya Allah amalan itu dikira sah. Terima atau tidak adalah hak Allah semata-mata. Tidak ada siapa dapat menentukannya
2. Berterusan tidak menutup aurat/tidak memakai tudung adalah satu dosa besar yang tidak terhapus jika tidak bertaubat. Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: "Solat 5 waktu menghapuskan dosa yang dilakukan pada waktu selang antaranya selama tidak dilakukan dosa besar". Ramadhan adalah waktu yang sebaiknya untuk saudari memulakan langkah.
3. Saudari boleh menghubungi pihak kami melalui emel dan weblog ini.

No comments: