Friday, March 04, 2005

Kanser Payu Dara-sebab, akibat dan cara perubatan

Soalan

Merujuk kepada tulisan Dr Suriya dalam Kolumn Wadah Wanita Islam, bertajuk Sakit tenat dugaan kepada seisi keluarga, 23 Feb, sekiranya tidak keberatan, saya ingin bertanya kpd puan doktor lebih lanjut tentang kanser payudara...

MOBU
Pejabat Projek SERVE
Jabatan Pengurusan Program & Kajian Sistem

Jawapan
Cancer payudara pada peringkat awal tidak dapat dikesan kecuali jika memeriksa payudara dengan teliti untuk mencari ketulan dan selepas itu jika ada ketulan di sedut bahan tissue dengan jarum halus dan dilihat melalui mikdroskop. Proses yang dinamakan FNAC.
Cancer payudara adalah kanser yang paling kerap berlaku , kadar kanser payudara dikalangan wanita adalah 1:5.
Untuk mencegah cancer payudara, kena kendalikan emosi dengan baik, jangan stress, jaga makan minum, jangan kerap makan minyak lalam ( banyak kali goreng), banyak makan sayur terutama ulam, minum air yang sudah ditapis dengan tapis air yang berkesan ( contohnya HExagon dari Cosway)
Kalau ada ahli keluarga atau saudara mengidap kanser payudara, pelung umtuk kita mengidapnya lebih tinggi ( 12 kali ganda lebih dari orang lain) bagi orang begini elok makan immune system booster serta ubatan antioksiden untuk memperkukuhkan sistem immune. Cara hidup yang sihat dengan menjaga makan minum, serta menangani stress dengan baik , mengubah sikap disyurkan untuk langkah pencegah.
Tentang rawatan, termasuk yang konvensional dan yang komplimentari. Tidak terlalu ramai doctor yang mampu memberi nasihat tentang keduanya, saya antara yang boleh sebab saya mengamalkan keduanya. Saya juga kenal beberapa doctor yang juga mengamalkan kedua-duanya . Ada sekurang-kurangnya 3 Dr Pakar yang juga mahir dengan rawatan complimentary dan ada 2-3 homeopath yang hebat di Malaysia yang pernah sembuhkan kes yang agak mustahil sembuh dengan rawatan biasa.
Memang ada modaliti komplimentar yang mampu menyokong badan pesakit cancer untuk pulih.
Antaranya adalah
rawatan homeopathy
chelation+ ozone therapy
anti angiogenesis herbs and drugs (optivin)
immune system enhancers( ada banyak dari herbal , yang paling powerful masakini yang ada dipasaran adalah Transfer Factor)
Spiritual dan energy healing( mengubat emosi dan sikap)

Tentang rawatan homeopathy, rawatan homeopathy memang mampu pulihkan pesakit tetapi dengan syarat pengamal homeopathy yang kendalikannya adalah seorang yang mahir homeopathy sebab homeopathy adalah system rawatan yang memerlukan kecerdikkan yang tinggi serta ilmu tentang penawar yang kuat ( ada lebih 30000 penawar homeopathy , seorang homeopath yang mahir harus mampu kenal sekurang-kurang nya nama 200 jenis penawar serta ada software yang mampu menunjukkan penawar penawar yang mungkin kena pada pesakit. Homeopathy bukan rawatan one size fits all tetapi adalah rawatan exculive tailor maka tidak boleh kita pergi ke homeopath dan berkata, tolong rawat cancer sifulan tanpa homeopath itu sendiri melihat sisakit dan mengambil sejarah dengan teliti sebelum mendapatkan penawar yang sesuai dengan teliti.

Dr Suria

2 comments:

Anonymous said...

saya memerlukan maklumat lanjut ttg rawatan komplimentari yg dalam pengetahuan doktor...

Anonymous said...

Merujuk kepada komen Dr Suria mengenai OPTIVIN sebagai 'drugs', adalah kesilapan kerana OPTIVIN merupakan gabungan pelbagai (6 jenis) buah berries menjadi sejenis makanan tambahan berantioksida paling tinggi. Sila rujuk kepada laman layar www.natstar2u.com untuk maklumat lanjut. TK.