Monday, July 27, 2009

Seminar Keibubapaan

Alhamdulillah Seminar Keibubapaan anjuran Kelab Kelas TAhun SRIAAG dengan kerjasama JK Hal Ehwal Pra- Sekolah dan Aulad telah berjalan lancar di Kulliyyah Engineering, UIA.

Peserta seramai 34 orang telah hadir menjayakan program bermanfaat ini.
Pak Utih, penceramah motivasi telah mengendalikan 3 sesi dengan baik dari pagi hingga petang.
Antara poin penting dalam seminar tersebut adalah:
Lelaki mempunyai penglihatan 'zoom' sedang perempuan melihat secara 'wide angle'. Jangan suruh anak lelaki cari barang dalam almari sebab dia susah nak jumpa kalau tak organize elok2. Hikmahnya, lelaki melihat dengan pandangan jauh ke hadapan.

Telinga lelaki hanya berfungsi di sebelah kanan sahaja. Bila beri arahan, sebut satu persatu perkara, bukan 4 perkara sekaligus sebab telinganya hanya menangkap 1 atau 2 perkara sahaja.

Lelaki kurang empati kerana tiada emosi. Satu survey menggambarkan seorang anak perempuan ditinggalkan di tepi jalan dan kamera tersembunyi diletakkan dari satu sudut menunjukkan dari ramai orang yang lalu lalang, hanya 1% lelaki yang akan singgah dan bertanya kepada anak perempuan tersebut. Selainnya adalah wanita yang akan prihatin spt, "Are you okay? Where's your mom? Do you want me to accompany you?"

Anak lelaki sukakan BENDA, sedang anak perempuan suka pada ORANG. Sebab itu anak lelaki suka main robot, kereta, plane etc. Anak perempuan suka main doll, main masak2 etc. Apabila meningkat dewasa, lelaki memang lebih suka bermain berbanding perempuan.

Anak lelaki tidak mempunyai density color yang tinggi pada mata berbanding anak perempuan. Oleh itu, lelaki suka simple color (putih, hitam, biru, merah), dan perempuan appreciate more colors (sebab tu suka shopping!!)

Anak lelaki mempunyai energy yang banyak..sebab tu tak leh dok diam.

Anak lelaki berumur 7 tahun ke atas sangat memandang tinggi pada bapa. Maka, bapa memainkan peranan penting dalam mencorakkan peribadi anak lelaki. Dan sesi akhir menekankan tentang cara belajar bagi anak lelaki dan perempuan yang berbeza.

Program berakhir pada jam 4.45 petang dan alhamdulillah peserta mengambil kesempatan mendapatkan autograf Pak Utih untuk buku Suami Memimpin Isteri Mengurus.

Terima kasih buat semua yang terlibat memberikan sokongan dan menjayakan program ini.

Moga Allah terima amal ini. Amin.

Anfaal Saari

JK Hal Ehwal Pra Sekolah & Aulad

AJK Kelab Kelas Tahun 1 SRIAAG

No comments: